Duurzaam bouwen
Ingezonden stuk door Jade Rollof, waarvoor onze grote dank.
Aangezien ik graag een aantal levensloopbestendige en duurzame woningen zou willen bouwen, zorgde ik ervoor dat ik donderdag 1 december bij Pieter op de boerderij was.
Daar luisterde we met een man of 20 naar de zeer fascinerende lezing van Ad Vlems (via zoom) over het bouwproces van het gerealiseerde ECODORP in Boekelo. Een ECODORP is een gemeenschap met als doel zowel sociaal, economisch als ecologisch duurzaam te zijn.

Een aantal van ons wilde er graag zo snel mogelijk gaan kijken en dat resulteerde in een rondleiding zondag 4 december. Onze tenen vroren er zowat af, maar we werden verwarmd door de inspirerende BIOBASED houtskeletwoningen.
In 3 bijna gesloten cirkels staan in totaal 36 woningen:
Het fundament is van beton zonder beton, geflankeerd door ‘oude spijkerbroeken’ ter isolatie.
De buitenmuren zijn van kalkhennep.
Het dak van isoglas, waarop 500 hagelbestendige zonnepanelen liggen, waarvan 100 zonnepanelen voor warm water voorziening en 400 voor stroom.
Regenwater wordt ondergronds opgeslagen en gebruikt om toilet door te spoelen en de wasmachine te voorzien van water. Water om te koken komt van het waterbedrijf.
Het toilet is aangesloten op het helofytenfilter dat afgesloten is met een soort grind waar wilgen op groeien. De takken van wel 3 meter waren er net afgesnoeid.
De woningen zijn via de vereniging (bewust niet een coöperatie) te huur; ze zijn voor iedereen ongeacht vermogen of hoogte salaris/uitkering, want een vereniging mag zelf bepalen aan wie ze verhuurt, mooi toch? De huren blijven onder de huursubsidiegrens, waardoor ze betaalbaar blijven. Ze worden niet geïndexeerd waardoor ze de komende 30 jaar steeds goedkoper worden, in vergelijking met de landelijk gemiddelde huur.
Eeuwige financiering
Op het moment dat terugbetaling van rente en aflossing omlaag gaat, wordt het overschot gebruikt om andere duurzame woongemeenschappen te financieren. Na zo'n 30 jaar betekent dit 300.000,- per jaar. Hoe dit precies zit, kun je natuurlijk lezen op de site: www.ecodorpboekel.nl waar natuurlijk nog veeeeeeeel meeeeeeeer interessante informatie staat.
Bijsluiter: voor duurzaam transformeren moest Ad wel wat doorzettingsvermogen tonen, maar samen met hun gemeenschap, een paar slimme adviseurs en de gemeente hebben ze super veel indrukwekkende oplossingen bedacht, en het kan altijd beter, da’s mooi toch, als je zo in het leven staat 🙂. Creatief en innovatief en vooral heeeeeel erg duurzaam!!
Mocht je zelf willen gaan kijken dan kun je je opgeven voor de rondleiding elke 1e en 3e zondag van de maand.
Mocht je graag met GPE-ers willen gaan, dan stel ik zondag 21 mei 2024 voor.

Dan is er weer bijgebouwd en kun je al je vragen stellen aan deze duurzaam bouwen deskundige.
Laat maar even weten.
Namens de hele groep,
Jade