Waarom wil ik dit zo graag?
Deze vraag stelt Erwin tijdens de eerste ochtend van de Great Academy Investeren in Spaans vastgoed. Daarmee slaat hij de spijker op de kop. Deze week gaf ik op de boerderij nog een Mindset & Doelen stellen training voor een groepje vastgoedinvesteerders van GPE. Daar was dit ook de cruciale vraag, de 2e stap in de mentale vastgoedreis. Want ik kan wel een doel stellen voor mijzelf, maar als ik niet enorm gemotiveerd ben om door te gaan als het even tegenzit, dan ga ik afhaken. Dat is voor mij een feit.

Misschien herken je dat wel bij jezelf als niet alles vanzelf goed gaat. Wanneer ik ergens moeite voor heb te doen, dan heb ik een allesbepalende motivatie nodig om door te zetten wanneer er beren op de weg komen. Iets wat belangrijker is dan wat dan ook, want dat zorgt ervoor dat ik voorbij mijn obstakels ga. Dus, wat is dan de allesbepalende motivatie voor mij om te gaan investeren in vastgoed? Wat gaat mij dit opleveren? Waarom wil ik dit überhaupt? En wil ik dit dan wel graag genoeg?
Zes keer waarom vragen
Een handige manier om erachter te komen is om mijzelf 6 keer de “waarom” vraag te stellen. Want waarom wil ik zo graag gaan investeren in vastgoed? Wat gaat mij dit opleveren?
Ik doe deze oefening nu ter plekke terwijl ik achter in de zaal zit van deze 2-daagse verdiepende training. We leren hier hoe je kunt investeren in Spaans vastgoed of hoe je juist kunt gaan versnellen als je al investeert. Ik zit dus in ieder geval al op de juiste plek!

- Waarom wil ik investeren in vastgoed?
Omdat ik dit zie als manier om financieel vrij te worden door de maandelijkse cashflow aan huurinkomsten van woningen. Ik kan natuurlijk ook andere manieren vinden en benutten. Zo ben ik ook gestart met bitcoin, maar hier spendeer ik echt weinig tijd en geld aan. Ik zie het investeren in vastgoed als een meer vaste manier van investeren, omdat het geld namelijk gestopt wordt in stenen. Dat is dus voor mij het grote verschil met bijvoorbeeld aandelen of crypto. Hier zit het geld vast in panden en deze zijn verankerd aan de grond. Dit betekent dat de huizen niet zo snel zullen verdwijnen of in waarde zullen dalen. Sterker nog, uit het verleden is gebleken dat ondanks prijsfluctuatie, vastgoed waardevast blijft en zelfs stijgt. Ondanks tussentijdse prijsdalingen is op lange termijn deze trend te zien. Dus samengevat, ik wil een maandelijkse huurstroom die zorgt voor een vaste cashflow waar ik van kan leven. Dus een fulltime inkomen genereren met parttime werken (of nog minder als het eenmaal goed loopt). Dit brengt mij op de 2e keer de waarom vraag stellen.
- Waarom wil ik financieel vrij worden met huurstromen?
Omdat ik met een maandelijkse cashflow uit huurinkomsten, tijd overhoud om andere dingen te doen. Toen ik begon met werken, kreeg ik een salaris omdat ik in vaste dienst was. Vanaf 2006 ben ik zzp’er en verdiende ik dus als freelancer een variabel inkomen. Dit is meestal gebaseerd op een dagfee of een uurtarief als trainer of coach. Of een vaste prijs voor het leveren van een communicatietraining, een bedrijfstraject of een complete NLP-opleiding.
Huurinkomsten door Pipo
Toen ik in 2017 voor het eerst inkomsten kreeg door onze Pipowagen in de vakantieverhuur te doen via Airbnb, ontdekte ik de lol van relatief makkelijk geld verdienen en tegelijkertijd mensen blij maken. Want de toeristen die verbleven in deze grappige Pipowagen aan de Vinkeveense plassen waren echt uitzinnig blij met mijn aanbod. Het is dat ik in de winter hiermee moest stoppen, anders was ik zeker in aanmerking gekomen voor de stempel “super host” gezien de vele lovende recensies. Dit waren dus mijn eerste huurstromen die mij wakker maakte. Achteraf gezien dan.

Passief inkomen door royalty’s
Tegelijkertijd weet ik nu ook hoe fijn het is om maandelijks passieve inkomsten te krijgen door bijvoorbeeld de verkoop en royalty’s van mijn (NLP luister)boek die ik in 2017 heb uitgegeven. Nu is het een passief inkomen, echter om daar te komen heb ik een half jaar heel intensief gewerkt en geschreven aan dit boek. Dus ik weet als geen ander hoe fijn het is om eenmaal een prestatie te leveren om daar tot in de lengte van dagen financieel profijt van te hebben. Het is nu al vijf jaar geleden dat ik dit gelanceerd heb en elk jaar nemen de inkomsten nog toe. Ondanks dat er veel veranderd is in de afgelopen jaren.

Inmiddels is mijn boek aan de 2e druk toe, heb ik ook de titel veranderd naar: Op weg naar de NIEUWE versie van jezelf. Deze activiteit heeft vele mensen blij gemaakt en geïnspireerd om te transformeren naar wie zij in essentie zijn en willen wilt zijn. Dus waarom wil ik graag een passieve maandelijkse inkomstenstroom verkrijgen door te investeren in vastgoed? Omdat ik zo tijd overhoud voor andere dingen die ik belangrijk vind.
- Waarom wil ik tijd overhouden voor andere dingen?
Omdat ik ervaar dat tijd het meest kostbare is wat ik als mens heb. Op mijn gezondheid na dan, want dat is voor mij het allerbelangrijkste**. Tijd is voor mij kostbaar en vluchtig**. Tijd is niet te manipuleren en al zeker niet stop te zetten of terug te draaien. Het is niet voor niets één van de meest belangrijke kenteringen in een mensenleven wanneer een ingrijpende gebeurtenis zich aandient. Dan komt het besef dat de tijd kort, vluchtig en kostbaar is en dan nemen mensen vaak ingrijpende beslissingen om veranderingen aan te brengen in hun leven. Dus ik wil heel graag zelf kunnen bepalen waar ik mijn tijd aan besteed. Ik wil daarin alle vrijheid hebben in plaats van dat mijn tijdsbesteding wordt bepaald door iemand anders.
Doen wat ik leuk vind en met wie ik wil zijn

Ik vond dit al een van de meest waardevolle veranderingen toen ik zzp’er werd. Ik denk dat ik feitelijk meer ben gaan werken dan ooit, zeker dan toen ik in loondienst was. Toch ervaar ik het anders. Omdat ik er zelf voor kies voelt het als vrijheid. Mogelijk dat mijn omgeving dit heel anders zou verwoorden als zij mij druk zien zijn, maar toch is dit wel hoe ik het zelf ervaar. Hoewel ik op dit moment wel vind dat ik te veel werk en dus maakt dit mijn motivatie om tijd over te houden voor andere zaken nog groter. Want dan heb ik de keuze hoe ik mijn tijd besteed en dat voelt vrij. Dan kan ik de tijd besteden aan wat ik leuk vind en waar ik goed in ben.
- Waarom wil ik mijn tijd zelf kunnen besteden?
Waarom wil ik doen wat ik leuk vind en waar ik goed in ben? Omdat ik denk dat als ik doe waar ik blij van word, dan ik mij dan gelukkiger voel. Als ik tijd overhoud om datgene te doen waar ik echt voor bestemd ben, dan kom ik beter tot mijn recht. Als ik op het snijvlak van de leefcirkels talent, passie en geld functioneer, dan zit ik in de magische plek. Want hoe fijn is het om alleen nog maar te kunnen doen waar ik goed in ben, waar ik blij van word en daar tegelijkertijd geld mee verdien? Als ik vanzelf geld verdien, dan heb ik de tijd aan mijzelf om te doen wat mijn talent is en waar ik gepassioneerd van raak. Dan leef ik dus gemakkelijker. Dan kan ik ook van meerwaarde zijn voor anderen.
Doen waar de magie begint

Want volgens mij is het ook inspirerend voor anderen als leef vanuit deze magische plek. Dan kan ik bijvoorbeeld weer een boek gaan schrijven, omdat ik daar alle tijd voor heb. Een boek dat weer anderen aanspoort ook die stappen te zetten. Ik wil graag een inspirerend leven leiden en dat is voor mij een leven waarin ik zelf kan bepalen waar ik mijn tijd aan besteed. Want hopelijk is dat ook voor anderen weer inspirerend is om zo te leven?
- Waarom wil ik een inspirerend leven leiden wat ook anderen weer inspireert? Omdat ik zelf heb ervaren om veel baat te hebben van de inspiratie van anderen. Ik heb zelf belangrijke veranderingen in mijn leven aangebracht doordat ik geïnspireerd werd door anderen die dat ook deden. Omdat al mijn leermeesters mij toonden dat ik tot veel meer in staat ben dan ik oorspronkelijk dacht. Omdat ik veel boeken gelezen heb die mij hebben geraakt en veranderd, dit wil ik ook bewerkstelligen, want zo laat ik iets achter, ook als ik er niet meer ben. Omdat ik vooral ook zelf veel inspiratie zoek en als ik financieel vrij ben dan heb ik helemaal alle ruimte om te besteden aan mijzelf, aan persoonlijke groei en ontwikkeling en natuurlijk aan de mensen om mij heen die ik zo intens liefheb. Ook voor hen wil ik een liefdevolle ontmoeting bij leven zijn en herinnering als ik er niet meer ben.
Liefdevolle ontmoeting zijn

- Waarom wil ik dat?
Omdat de liefde voor mij het belangrijkste in mijn leven is. Omdat ik voor mijn kinderen het voorbeeld wil zijn waardoor zij nog makkelijker het geluk bij zichzelf kunnen vinden. Ik heb de overtuiging dat als ik goed voor mijzelf zorg, dat dit de beste garantie is dat zij dit ook gaan doen voor zichzelf.
Pleasen
Ik ken het ook de andere kant, want ik heb jarenlang aan het zogenaamde “please disease” geleden. Ik wilde altijd maar anderen tevreden stellen met als gevolg dat ik zelf uiteindelijk omviel. Het was voor mij een inspirerende les om aan te nemen dat ik zelf de belangrijkste persoon in mijn eigen leven ben. Verwar dit alsjeblieft niet met egoïsme, want ik geloof namelijk sterk dat als ik goed voor mijzelf zorg dat dit niet ten koste van een ander hoeft te gaan. Integendeel ik geloof in win-win strategie. Wanneer ik dingen doe waar anderen ook profijt van hebben dan geeft dit synergie. Zeker wanneer dit vanuit de liefde gebeurt. Liefde voor mijzelf en daarmee de liefde voor mijn omgeving.

Samengevat
Dus, als ik investeer in vastgoed dan investeer ik in iets wat blijvend is. Door dit te verhuren krijg ik maandelijks een vaste inkomensstroom. In eerste instantie voor mijzelf en uiteindelijk natuurlijk ook voor mijn kinderen als nalatenschap. Hierdoor houd ik de tijd vrij voor mijzelf en kan ik deze besteden aan datgene waar ik werkelijk blij van word en goed in ben. Zo lever ik moeiteloos een bijdrage aan de wereld die langer duurt dan mijn leven. En op de korte termijn levert mij dit direct de tijd en vrijheid op om vooral een inspirerend leven te leiden. Want wanneer ik een inspirerend leven leid, dan is dat weer aansprekend voor anderen. Bijvoorbeeld door opnieuw een boek te schrijven die anderen inspireert een leven te leiden en veranderingen aan te brengen die hen weer gelukkig maakt. En zo is de cirkel weer rond. Dit is waarom ik gestart ben met mijn vastgoedreis. En jij? Waarom zou jij dit willen? Of waarom ben je al gestart en wat is dan jouw allesbepalende motivatie die jou op het pad houdt in jouw vastgoedreis?
Disclaimer: in deze blog beschrijf ik mijn eigen ontdekkingen in de vorm van dit reisverslag. Er kunnen uiteraard geen rechten of plichten aan verbonden worden in het geval ik mij niet volledig heb laten informeren en/of regels ondertussen zijn veranderd. Ik wil je vooral meenemen in mijn eigen ervaringen op dit moment. Het doen van een eigen gedegen onderzoek is uiteraard ieders eigen verantwoordelijkheid. Mocht jij aanvullingen hebben op basis van jouw ervaring, dan nodig ik je van harte uit om deze ook te delen op dit forum. Tenslotte is daar deze virtuele vastgoed ontmoetingsplek voor bedoeld. Het delen van kennis en informatie zorgt dat we samen verder kunnen groeien.