Magisch en hilarisch!
In deze blog neem ik je mee in mijn ontdekkingen die ik opdoe tijdens mijn reis op zoek naar Spaans vastgoed. Vandaag maak ik kennis met de transformerende GPE-projecten van onze partners in Valencia. Ik hoop dat ik de lol, de verbijstering en het kippenvel kan overbrengen in deze blog, want deze laatste dag van mijn vastgoedreis in Valencia was werkelijk magisch en hilarisch.

Leegstand omtoveren
Het was mij al jaren geleden opgevallen dat in Spanje veel winkels leeg staan. Ik heb in de afgelopen 20 jaar de teruggang van de middenstand opgemerkt wanneer ik op bezoek ging bij het appartement van mijn vader in Altea. Hier vond ik het al jaren zo triest dat de winkeltjes het hier blijkbaar niet redden. Met als gevolg een troosteloze stads aanblik door leegstaande winkelpanden die wel een enorme potentie in zich hebben. Zo jammer.
In Nederland is dit mij ook al jaren een doorn in het oog. In mijn Tales of Freedom, die ik eind 2020 opgenomen heb, deel ik ook al mijn droom. Dit is namelijk de leegstaande kantoren op geliefde locaties omtoveren tot woningen. Er is ongelooflijk veel leegstand op plekken waar mensen dolgraag willen wonen. En laat dit nu precies zijn wat Erwin en zijn team nu al een jaar doen. Zij kopen hele blokken leegstaande winkels en bedrijven op en maken daar weer appartementen van. Dit doen zij in Valencia en dus gaan wij vandaag op bezoek bij een aantal van deze projecten. Tenslotte is dit een belangrijk onderdeel van mijn onderzoeksreis naar Spaans vastgoed.

Wonen op de begane grond
Vooraf twijfel ik een beetje of er wel vraag naar is om op de begane grond te wonen. De makelaar waar wij spontaan een woning mee bezichtigd hebben, gaf immers aan dat de Spanjaarden het liefst zo hoog mogelijk wonen. Voornamelijk vanwege het betere licht en natuurlijk ook minder geluidsoverlast van de straat. Ik ontdek nu dat deze panden uitermate geschikt zijn voor korte termijn verhuur aan toeristen, expats, studenten en natuurlijk ook voor die Spanjaarden die wel graag hier willen wonen. Want de projecten die we bezoeken zijn in de nabijheid van het centrum en van het strand. Dit is precies wat belangrijk is voor deze doelgroep.
Een opgeknapte wijk
Daarnaast is er nog een ander groot voordeel aan deze transformaties. Want hierdoor verandert het complete aanzien van een wijk of straat. Nu ziet dit er wat triest en verwaarloosd uit door dichte rolluiken en graffiti. Straks zien we hier weer een mooi opgeknapte straat met nette gevels, grote ramen en leuk ingerichte kamers. Tijdens het bezoek ontmoeten we ook een paar oudere buurvrouwen uit deze wijk. Zij weten ons te vertellen dat hiermee de straat weer gaat lijken op hoe het er vroeger uitzag. Gezellig, levendig en netjes. Dus door lege kantoren en winkels te verbouwen tot kleine of middelgrote appartementen voegen we als investeerders niet alleen meer woonruimte toe, het maakt dus ook het aanzien en de look & feel van een hele wijk compleet anders.

Investering met rendement
Ik ben echt razend enthousiast geworden. Alleen al over dit specifieke feit, namelijk dat er woningen worden toegevoegd. Daarnaast kijk ik nu ook vanuit mijn investeerders oog en dan zie ik een goed rendement, doordat de aanschafprijs veel lager is dan een standaard woning. Natuurlijk moet dit behoorlijk verbouwd worden, maar doordat deze kosten veel hoger zijn dan de aanschafprijs, geeft dit fiscaal veel voordelen. Hier ga ik in een volgende blog dieper op in. Wat ik nu in ieder geval al weet en kan delen is dat ik ervoor kan kiezen om deel te nemen aan het volgende project wat uitgerold gaat worden. Drie hele straten naast elkaar, waardoor een hele wijk eigenlijk gerenoveerd wordt in aanzien en uiterlijk. Door te participeren in dit gezamenlijke project, hoef ik nu niet perse een eigen SL op te richten. Want dat is een kostbare kwestie, zeker zolang ik nog niet zeker weet of ik meer dan 8 panden in Spanje ga kopen.
Hypotheek zodra de woning is opgeleverd
Zodra de woning is opgeleverd, kan ik deze weer naar mijzelf terug verkopen als privépersoon. Daardoor kan ik als particulier vervolgens een financiering aanvragen. Als buitenlandse investeerder kom ik in aanmerking voor een hypotheek van zo’n 70% en daarmee haal ik dan weer het grootste deel van mijn investering terug om daarmee verder te kunnen doorpakken met een ander project. Ik zie dus enorme kansen voor mijzelf. Zo kan ik nu van start gaan, lift ik mee op de voordelen van zo’n groot project met vele andere GPE-investeerders en hoef ik nu (nog) geen SL op te starten (wat wel gemiddeld 3 maanden kan duren). Hierdoor kan ik nu wel direct starten.

Een groot voordeel is natuurlijk het in goede handen zijn bij het lokale team van onze Spaanse partners. Het team van architecten die wij al ontmoet hebben, de aannemers die goed werk afleveren en natuurlijk het technische bouwteam van Christoph maken dat ik er vertrouwen in heb. Daarnaast is het redelijk hands-off, waardoor ik mijn overige tijd kan besteden aan het uitvogelen van het Co-living concept op een huur- of koopwoning in Barcelona of Valencia. Want dit heeft zeker ook nog mijn interesse.
Tijdens het bezoeken van de lopende projecten ervaar ik opnieuw mijn talent om door troep heen te kijken. Thuis wordt dit als een onhebbelijke gewoonte ervaren, want ik kan echt prima omgaan met troep ☺. Ik kijk namelijk overal doorheen. Hier is het wel handig om te kunnen zien wat iets kan worden. Zoals Christoph gisteren al een paar keer zei:
“If you can see it, you can make it happen.”
Hier geloof ik absoluut in. Net als in mijn creatiekracht om te manifesteren wat ik graag wil realiseren. Ik ben hier naar Spanje gekomen om het Spaanse vastgoed te onderzoeken als investeerder. Inmiddels ben ik echt aangenaam verrast over de mogelijkheden. Zeker nu ik ook al de resultaten heb gezien van de projecten die al verder ontwikkeld zijn. Deze appartementen worden echt prachtig, zijn licht, ruim en voorzien van dubbele badkamers en twee slaapkamers. Ik zie de enorme potentie van dit project.
Lachen en kippenvel
Daarnaast heb ik samen met Pieter, Erwin, Liesbeth, Sandra en Gino ongelooflijk hard gelachen tijdens het bezoek aan de projecten. Het meest hilarische moment was dat ik plotseling met een deurklink in mijn handen stond om vervolgens de deur tegen mij aan te krijgen omdat deze als een geest van binnenuit open gaat. Blijkt Erwin hem van binnenuit te te duwen. Ik schrik mij hier kapot en de tranen rollen over de wangen van het lachen. Dit moment wil ik echt graag delen en is gelukkig allemaal gefilmd door Pieter.

Maar ook de onverschrokkenheid van Sandra die vol trots haar project laat zien in de mega vieze bende die het nu nog is. Waar ik van de ene verbazing in de andere val, praat zij rustig door terwijl ze ons door haar “appartement” leidt. Zij praat erover alsof het gewoon al af is, terwijl ik bulderend in de lach schiet van alle viezigheid, de gaten in het dak en de oude bende die ze aan ons toon. Sandra heeft absoluut het talent om mogelijkheden te zien en zij pakt een deal zodra deze langskomt. Dat zijn allebei essentiële ingrediënten voor een succesvolle ondernemer.
Daarnaast voel ik ook mee met het kippenvelmoment van Liesbeth. Zij staat op een bepaald moment in de patio van het nog compleet te verbouwen project en is oprecht verrukt over de mogelijkheden. Zij benoemt de verpaupering van deze benedenverdiepingen en hoe mooi het is dat dit getransformeerd gaat worden tot leefbare ruimtes. Hoe dit een win-win situatie is voor zowel de investeerders, maar zeker ook de huidige en toekomstige bewoners van deze wijk. Ik ervaar precies hetzelfde en ben dankbaar dat zij mee is om ook haar inbreng met ons te delen.

Ik voel mij hier net in een snoepjes kast. Elke keer gaat er een rolluik open en vallen wij van de ene verbazing in de andere als we naar binnen gaan. Ik waan mij bijna in het televisieprogramma “Garagebox Hunter“ elke keer als er weer een rolluik geopend wordt. Wat zal erachter zitten en hoeveel potentie heeft het? Ik realiseer mij tegelijkertijd ook hoe fijn het is dat er goede architecten onderdeel uitmaken van het technische bouwteam. Het is een prestatie om dit om te toveren tot de vele leefbare appartementen die het gaan worden.
Nu is het tijd om een pas op de plaats te nemen en rustig alles door te rekenen. Daar ga ik de komende week voor nemen. In de tussentijd blijf ik al mijn ervaringen en geleerde lessen van afgelopen week opschrijven in deze blogs. Want daar ben ik nog maar nauwelijks aan toegekomen met dit drukke bezoekschema.
Mireille
Disclaimer: in deze blog beschrijf ik mijn eigen ontdekkingen in de vorm van dit reisverslag. Er kunnen uiteraard geen rechten of plichten aan verbonden worden in het geval ik mij niet volledig heb laten informeren en/of regels ondertussen zijn veranderd. Ik wil je vooral meenemen in mijn eigen ervaringen op dit moment. Het doen van een eigen gedegen onderzoek is uiteraard ieders eigen verantwoordelijkheid. Mocht jij aanvullingen hebben op basis van jouw ervaring, dan nodig ik je van harte uit om deze ook te delen op dit forum. Tenslotte is daar deze virtuele vastgoed ontmoetingsplek voor bedoeld. Het delen van kennis en informatie zorgt dat we samen verder kunnen groeien